راهبند امنیتی و انواع آن

راهبندهای امنیتی دسته‌ای از راهبندها هستند که به دو گروه برقی و دستی تقسیم بندی ...

3

راهبند امنیتی و انواع آن

راهبند امنیتی و انواع آن

فوریه 5, 2022 - 2:59 ب.ظ

راهبند امنیتی و انواع آن

راهبندهای امنیتی دسته‌ای از راهبندها هستند که به دو گروه برقی و دستی تقسیم بندی می‌شوند و رفت و آمد وسایل نقلیه در مناطق حساس و محدود شده را تحت کنترل قرار می‌دهند. این راهبندها کاربردهای مختلفی دارند که از جمله می‌توان به استفاده در مکان‌های نظامی، ایست‌های بازرسی، ورودی کمین‌های امنیتی، مکان‌های حساس در محیط‌های شهری و … اشاره نمود. راهبندها بسیار متنوع هستند و از جمله انواع راهبند امنیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

راهبندهای میله‌ای

راهبندهای میله ای که در مقالات قبلی به معرفی آن‌ها پرداختیم، در دسته‌ی راهبندهای امنیتی نیز قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین مزایای این راهبندها می‌توان به استفاده از کارت خوان، مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار، قابلیت استفاده از کنترل کننده‌های هوشمند اشاره کرد. البته این راهبندها دارای معایبی مانند مقاومت کم در برابر ضربه، سرعت حرکت کم، امنیت پایین در برابر حملات و … می‌باشند.

 

راهبند‌های زنجیره ای

قبلا به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم و در این بخش تنها به عنوان یک راهبند امنیتی می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم. از مزایای این راهبند می‌توان به امکان استفاده از کنترل کننده‌های هوشمند، مقاومت در مقابل رطوبت و گرد و غبار، سرعت حرکت بسیار بالا اشاره نمود. راهبندهای زنجیره‌ای همانند هر راهبند دیگری در کنار تمامی مزایایی که دارد، دارای معایبی مثل عدم استفاده از کارت خوان، نداشتن قابلیت برق اضطراری، نداشتن قابلیت تمرکز حین کارکرد، امنیت کم در مقابل حملات و … است.

 

راهبند نیزه ای

این راهبندها دارای بخش نیزه ای به طول ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر هستند و در زمانی کمتر از دو  ثانیه از زمین بیرون آمده و موجب پارگی لاستیک وسیله نقلیه می‌شوند. از راهبندهای نیزه‌ای معمولا در ورودی پادگان ها و جاده‌های مهم و امنیتی مانند جاده‌های مرزی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این راهبند می توان به داشتن قابلیت برق اضطراری، مقاومت تا دمای -35 درجه، امنیت بسیار بالا در برابر حملات تروریستی، سرعت حرکت فوق العاده بالا کمتر از 2 ثانیه، مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت و .. اشاره کرد. البته راهبند‌های نیزه‌ای معایبی مثل نداشتن قابلیت ترمز در حین کار، مقاومت کم در برابر ضربه و نداشتن کنترل هوشمند نیز دارند.

 

راهبند ضد تروریستی

این راهبندها نیز در بخش انواع راهبندها معرفی شده‌اند و به طور مخصوص برای مقابله با حملات تروریستی طراحی و معرفی می‌شوند. از این رو فقط در مناطقی که دارای حساسیت‌های سیاسی و نظامی بسیار بالا هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین مزایای راهبندهای ضد تروریستی می‌توان به داشتن مرکز کنترل، امکان استفاده از کارت خوان، امنیت بسیار بالا در برابر حملات، مقاومت فراوان در برابر ضربه، قابلیت برق اضطراری، تحمل وزن تا 1000 کیلوگرم، مجهز بودن به سیستم هوشمند کنترل تردد، قابلیت باز نمودن مسیر هنگام قطع برق، امکان سفارش در ابعاد مورد نظر و … اشاره نمود. این راهبندها معایبی مثل نداشتن قابلیت ترمز در حین حرکت نیز دارند اما با این وجود جزء بهترین راهبندهای امنیتی محسوب می‌شوند.

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *